جمعه    8 / 1 / 1399    14:49:00


10 سال پیش، 17 اسفند سال 1388، گروه نمایش کاوش ، نمایش مکبث به روایت پادشاه اسب ها را جهت اجرای صحنه ای، تولید نموده بود. در آن زمان در تئاتر اصفهان هیچ ارتباط درستی میان مخاطب و گروه نمایشی وجود نداشت، ضمن اینکه آن زمان اساساً ابزارهای اطلاع رسانی چندانی برای نمایش های بر صحنه وجود نداشت. شکل تئاتر نیز در حال تغییر بود، تا اوایل سال 88، اکثر تئاترها با حمایت ارگان ها و رایگان به روی صحنه می رفت و کم کم مساله فروش بلیط در تئاتراصفهان در حال جدی شدن بود.
با احسان جانمی که در خصوص این ایده صحبت کردم، بسیار استقبال و حمایت کرد و همان زمان بود که عنوان مدیر روابط عمومی گروه تئاتر نیز برای نخستین بار به صورت کاملاً جدی، نه تشریفاتی در تئاتر اصفهان مطرح شد و جانمی آنقدر برایش این نکته اهمیت داشت، که تاکید کرد جایگاه ثابت من در گروه کاوش، مدیر روابط عمومی شود.
لذا به سبب اطلاع رسانی نمایش های گروه، ارتباط با مخاطب به صورت مستمر و کسب نظرات و دیدگاه ها برای تولید تئاتر، نخستین وبلاگ گروه را با نام وبلاگ احسان جانمی تاسیس کردیم. آن زمان وبلاگ نویسی باب بود ولی چند گروه محدود تئاتری در کل کشور برای برنامه خود، وبلاگ اطلاع رسانی داشتند. روز نخست تاسیس وبلاگ با روز نخست اجرا یکی شد. در روز نخست به جز احسان جانمی، بقیه بیشتر آن را یک شوخی می گرفتند، اما هنوز اجرا به نیمه نرسیده بود که وبلاگ توانست جایگاه خودش را معلوم کند. مخاطبان به وبلاگ می رفتند، گزارش هر روز تئاتر را مطالعه می کردند و نظر خود را درباره تئاتر می نوشتند.سایر مخاطبان نیز قبل از تماشای نمایش در وبلاگ نظرات را مطالعه می کردند. برای بازیگران و عوامل نیز وبلاگ دیگر جدی شده بود چون برای نخستین بار در تئاتر اصفهان، می توانستند هر روز بازخورد اجرایشان را از سوی تماشاگران متوجه شوند. نظر سنجی انتخاب بازیگر برتر از سوی تماشاگران نیز انگیزه بازیگران و عوامل را جهت اجرای بهتر و کسب نظر مخاطبان بیشتر کرده بود.
خبرنگاران نیز بسیار بازخورد مثبتی به وبلاگ نشان می دادند،اطلاعات کامل نمایش وعوامل بر روی وبلاگ بود و هر روز گزارشات اجرا و عکس های با کیفیت بارگزاری می شد. آن زمان هنوز adsl رواج نداشت، و بارگزاری عکس با آن حجم و سرعت، کار به شدت سختی بود. یادم می آید که تقریبا 4 ساعت هرروز بارگزاری وبلاگ از عکس و گزارش زمان می برد. در طول همان نمایش تعداد بازدید روزانه از وبلاگ بین 600 الی 1000 بازدید بود که در میان آمار بازدید کل وبلاگ های پرشین بلاگ، آمار بسیار بالایی تلقی می شد.
در همان زمان و تحول ارتباط با مخاطب از سوی گروه کاوش بود که من به عنوان روابط عمومی پیش از ورود با مخاطبان صحبت می کردم، مطلبی که این نیز در تئاتر اصفهان تازگی داشت. هرچه زمان می گذشت، وبلاگ رسمی کاوش به مرجع رسمی و مهمی میان مخاطبان، خبرنگاران و عوامل کاوش بدل می شد. و حتی برای کلیه بازیگران وعوامل ذکر نامشان در وبلاگ اهمیت فراوان داشت. در مرحله دوم توسعه قالب خاصی برای وبلاگ کاوش طراحی شد. و در مرحله سوم وقت آن رسیده بود که وبلاگ به سایت تبدیل شود. پس از دوسال گروه کاوش، وبلاگ خود را به سایت تبدیل نمود و در مرحله چهارم سایت کاوش به مجموعه سایت کاوش شامل سایت آموزشگاه بازیگر و گروه نمایش کاوش بدل شد.
اکنون ده سال از عمر فعالیت گروه کاوش در فضای مجازی می گذرد، با توسعه فناوری، اشکال ارتباط کاوش با مخاطبین نیز تغییر کرده است. امروز شکل ارتباط ها تغییر کرده ولی همچنان کاوش تنها گروهی در درتئاتر اصفهان است که سایتی به عنوان پایگاه ثابت اطلاع رسانی فعالیت های خود دارد. اپلیکیشن پیام رسان قطعا امروز نقش محوری در ارتباطات دارد، اما همچنان سایت به دلیل ثبت تاریخچه گروه، اطلاعات نمایش و اطلاعات کلیه اعضای گروه و موثق و با کیفیت بودن اطلاعات درج شده در آن ، اهمیت خود را دارد.
به مناسب ده سالگی سایت کاوش لازم است نخست از حمایت جدی احسان جانمی نام برد که در زمانی که همه شوخی گرفتند، او کاملا موضوع را جدی گرفت و توسعه آن را هر روز پیگیری کرد. بر ما است که از همه اعضای گروه نمایش کاوش در زمان مختلف، مخاطبان محترم گروه و خبرنگاران که در طی سالیان همراه ما بوده اند تشکر و قدردانی نماییم.
در پایان از همه اعضای خوب گروه نمایش کاوش و آموزشگاه هنرهای نمایشی بازیگر و اصحاب رسانه و مخاطبین عزیز، بابت کاهش بارگزاری های مجموعه سایت کاوش و فاصله گرفتن از دوران شکوه خود، به دلیل مشغله های کاری شخصی بنده، نهایت پوزش وعذرخواهی خود را اعلام نمایم. و به این بهانه، از کلیه عوامل گروه و بویژه هنرجویان آموزشگاه بازیگر، که آمادگی همکاری با مجموعه سایت را دارند، دعوت به کمک و مساعدت می نماییم.
ابراهیم صداقتی. مدیر روابط عمومی گروه نمایش کاوش